Jag hade läst mycket om IQ84 Första boken av Haruki Murakami innan jag läste den själv, både positiva och negativa recensioner så jag visste inte vad jag skulle vänta mig. En del sa att den inte alls levde upp till hans tidigare böcker medan andra hyllade den och inte kunde vänta tills de fick läsa den andra och tredje boken i IQ84-triologin. Efter att boken är utläst kan jag konstatera att jag tillhör den senare gruppen. Jag tycker IQ84 är en bok i sann Murakamianda.
Alla Murakamis böcker skiljer sig ju från varandra men har rytmen och att de ofta befinner sig i gränslandet mellan dröm och verklighet gemensamt. Rytmen finns där men språket känns kantigare och mer rakt på sak i denna bok. Jag vet inte om det beror på en förändring i Murakamis sätt att skriva, översättningen eller mitt sätt att uppfatta texten.
Berättelsen har två huvudkaraktärer och vartannat kapitel berättas ur Aomames perspektiv och vartannat ur Tengos.
Aomame lever ensam i Tokyo hennes liv är ganska begränsat med få vänner och kretsar kring hennes jobb som kampsportstränare på ett träningcenter. Hon har även en annan typ av arbete som är av den mer ljusskygga sorten som tar upp en del av hennes tid och tankeverksamhet. En dag hamnar Aomome i en trafikstockning, taxin sitter helt fast och hon har ett viktigt möte som hon måste till. Då ger taxicahuffören henne en lösning, hon kan följa en trappa ner i underjorden och på så sätt komma till en tunnelbanestation som kommer att ta henne in till centrala Tokyo i tid för hennes möte. Hon tar hans råd och innan hon lämnar taxin får hon rådet ”Låt inte skenet bedra. Verkligheten är alltid bara en.” Ett väldigt bra råd då Amome sakta men säkert märker att verkligheten så som hon känner den är förändrad, hon döper denna nya verklighet till 1Q84 och försöker få veta mer om vad som har skett med världen eller är det bara hon som blivit galen?
Tengo är en karaktär som man stött på i Murakamis litterära värld förut. Han är runt 30 år, lever ensam, är ganska tillbakadragen men ett väldig begränsat umgänge med andra människor. Han jobbar som lärare och sin lediga tid tillbringar han med att skriva egna romaner. Inget har hittills blivit utgivet. En dag blir han tillfrågad om han kan tänka sig att hjälpa till att skriva om en berättelsen Luftpuppan som en den sjuttonåriga Fukaeri har skrivit. Själva historien är bra men språket behöver rättas till. Efter att ha läst Luftpuppan bestämmer sig Tengo (efter viss tveksamhet) för att ta på sig uppdraget. Att Tengo skriver om Luftpuppan gör att han blir indragen i en del märkliga händelser som han själv inte har kontroll över.
I första boken är Amomes och Tengos liv nästan helt separerade, ibland kommer det små hintar som får mig att tänka att dessa är personer är sammankopplade och jag går igenom en massa möjliga teorier men kommer inte fram till något säkert och jag får heller inga svar. Förmodligen är det något som kommer att utvecklas i de kommande två böckerna.
Även om Aomame och Tengo känns som det givna huvudkaraktärerna finns det en hel del sidospår och andra viktiga karaktärer vars öden är väldigt detaljerat beskrivna. Då det är omöjligt att förutspå vart denna IQ84-triologin är på väg kan man heller inte veta vilka av dessa sidospår som kommer att vara relevanta för det fortsatta historien, kanske alla?
Denna första boken i triologin känns ändå ganska realistisk på flera plan, även om det förekommer märkligheter upplever jag den inte som svår. Jag tror dock att det är en bok som kan läsas med fokus på en mängd olika aspekter eller lager och som säkert skulle få nya innebörder för läsaren vid en omläsning. Jag läste boken under min resa till Istanbul och då det pågick många andra saker samtidigt finns det förmodligen aspekter som jag missat under min läsning. Nu är jag så ivrig och kommer att läsa böckerna rakt upp och ner i den takt de kommer ut i pocket (om jag kan hålla mig tills dess) men sen har jag en ambition om att läsa om hela triologin i ett svep när jag har alla böckerna.
Jag har läst att vissa inte tycker att IQ84 är en bra bok att börja med om man inte tidigare läst Murakami. Jag håller inte med. Jag tror att var man än börjar i Murakamis författarskap så kommer man att besöka en värld man inte varit i tidigare. Kanske är IQ84 inte lika lätt som Norwegian wood, men jag tror att om man gillar Murakamis många gånger skruvade värld så spelar det ingen roll om man börjar med t ex Fågeln som vrider upp världen eller IQ84.
Givetvis har besöket i Murakamis värld återigen fått mig att längta till Japan och Tokyo!
Läs vad jag skrivit om följande Murakamiböcker: