Jag hade en förhoppning om att jag skulle tycka om Den stulna romanen, det var flera saker som pekade i den riktningen; underbar titeln och omslag samt det faktum att historien utspelar sig i Kairo med starka kvinnor som huvudpersoner. Men helt sÀker kan man ju inte vara förrÀn boken faktiskt Àr lÀst. Denna gÄng hade jag turen att trÀffa pÄ en bok som verkligen föll mig i smaken! Vad titlen och omslaget utlovade höll historien med rÄge.
Den senaste tiden har jag lÀst mÄnga böcker vars historia jag har fastnat för, men det var ett tag sedan som sprÄket i en bok grep tag i mig och ruskade om mig. Det gör El-Saadawis sprÄk, hon berÀttar med en krass inlevelse dÀr varje ord kommer till sin rÀtt. Genom hennes sprÄk blir karaktÀrerna levande, jag kommer förbi deras fasad och in i deras inre. Det Àr mÀnskliga karatÀrer hon mÄlar upp. Ofta med en image utÄt som rimmar illa med bÄde derad dolda hadlingar och inre liv. SprÄket fungerar vÀl i sin översatta version till svenska men jag kan inte lÄta bli att undra hur det skulle vara att lÀsa den pÄ sitt originalsprÄk. Skulle jag uppleva rytmen, betydelsen eller stryrkan i sprÄket annorlunda?
Historien bjuder pĂ„ ett rikt persongalleri och fokus flyttas mellan de olika personligheterna. Bodour och Zakariya Ă€r gifta och har dottern Madiiga tillsammans. BĂ„de Ă€r yrkesmĂ€ssigt framgĂ„ngsrika. Bodour som universitetslektor och litteraturkritiker och Zakariya som skribent med en daglig kolumn i en av de stora dagstidningarna. Men bĂ„da tyngs av sitt förflutnas hemligheter som med sin stĂ€ndiga nĂ€rvaro dikterar nuet. De har ingĂ„tt ett resonemangsĂ€ktenskap som ingen av dem har ork eller mod att avsluta, dĂ€r hat och fientlighet bubblar precis under ytan. Innan Ă€ktenskapet med Zakariya fick Bodour en dotter, Zina, som hon övergav efter födseln. Zina vĂ€xer upp som gatubarn men kĂ€mpar sig genom livet och blir en berömd sĂ„ngerska. Ălskad av folket, hatad av makten som ser henne som ett hot. Trots sina olika förutsĂ€ttningar gĂ„r Zina och Madiiga  i samma skola dĂ€r de blir vĂ€nner, ovetandes om sitt systerskap. Zina stĂ„r pĂ„ alla sĂ€tt utanför samhĂ€llet, som barn var hon inte accepterad samhĂ€llet inkluderade henne inte. Som vuxen framĂ„ngsrik kvinna vĂ€ljer hon att stĂ„ kvar utanför, hon stannar pĂ„ de fattiga och barnens sida och korsar bĂ„de skriva och oskrivna relger.
BerĂ€ttelsen utspelar sig i flera dimensioner, dels i karaktĂ€rernas verklighet, men Ă€ven i grĂ€nslandet mellan dröm och verklighet samt i den roman som Bodur skriver pĂ„ i hemlighet under sömnlösa nĂ€tter. SamhĂ€llskritiken och kritiken mot religionen finns med som ett av historiens naturliga element. Kritiken tar upp allt frĂ„n barns utsatthet, kvinnans situation, regimens brutalitet mot oliktĂ€nkande, utanförskap, hur religionen anvĂ€nds för att tillskansa sig det man vill ha för egen vinning skull samt vikten av blodsband eller slĂ€ktskap med mĂ€nniskor som Ă€r rika pĂ„ bĂ„de makt och pengar. Â
Den stulna romenen Àr en bok som vÀcker tankar och jag kan tÀnka mig att den passar utmÀrkt att lÀsa och diskutera i en bokcirkel!